Care-for
Microcurrent pijnbestrij ding
Interactie Methodiek Relationele Ontwikkeling (IMRO), beweging als houvast is een begeleidings- en behandelmethodiek die geschikt is voor de behandeling van zeer uiteenlopende (gedrags)problemen en bij uitstek handvaten biedt voor problemen in de interactie, communicatie en hechting. Aanknopingspunten voor behandeling zijn de bewegingen en de lichaamstaal die kinderen/jongeren gebruiken in het contact met de ander en de omgeving. Dit is gebaseerd op de manier waarop ouders en heel jonge kinderen met elkaar communiceren in de preverbale fase, namelijk door middel van zintuigelijke reacties en lichaamstaal.
Eerst de relatie, dan de prestatie
IMRO is gebaseerd op de natuurlijke interactie tussen ouders/verzorgers en kinderen van nul tot vijfde jaar. Deze interactie is middels duizenden uren video-analyse onderzocht door de ontwikkelingspsycholoog D. Stern. Uit onderzoek is gebleken dat bepaalde vormen van lichaamstaal, verbale en non-verbale taal wereldwijd hetzelfde zijn.
Dr. Marijke Rutten-Saris onderzocht samen met hoogleraar Drs Anna Bosman en Carine Heiligers deze natuurlijke ‘interactiepatronen’ en ontwikkelde op basis daarvan de therapiemethodes EBL en IMRO. Zij brachten de interactie-patronen (Afstemming, Beurtwisseling, Uitwisseling, Spel-dialoog en Taak/Thema) zeer nauwkeurig in kaart. Daardoor kunnen ze bewust ingezet worden in iedere vorm van communicatie en op elke leeftijd.
Het uitgangspunt in begeleiding is ‘Afstemmen’ op de spontane uitingen van de cliënt. De expressie of beweging die er is, is op dat moment wezenlijk voor hem/haar. Dit gebruiken wij om met hem/haar in contact te komen.
Door meebewegen van de therapeut ervaart de cliënt ruimte en mogelijkheden om zich op zijn eigen unieke wijze te laten zien. Een gezamenlijke contactvorm kan ontstaan.
Vanuit deze gezamenlijke contactvorm zijn er aanknopingspunten tot het verwerven van sociale, emotionele en andere gewenste vaardigheden. Vaardigheden die hij/zij in de eerste levensjaren niet heeft kunnen ontwikkelen. Deze nieuw verworven vaardigheden kan de cliënt persoonlijker, vrijer en flexibeler inzetten in verschillende situaties.
Gebruik van Interactie Methodiek Relationele Ontwikkeling (IMRO):
De methode kan gebruikt worden in opvoeding, onderwijs en therapie. Begeleiding is mogelijk bij: autismespectrum stoornissen, aandachtstekort/ hyperactiviteitstoornis (ADHD), hechtings-, ontwikkelings- en andere communicatieproblematiek.